MenuSluit menu

Stef Van Bellingen

Stef Van Bellingen
Ontdek het verhaal achter mijn favoriete kunstwerken

Religie als thema, toch blijft het werk multi-interpretabel

De eerste die me fascineerde is Max Pinckers, met zijn werk White Noise (from the series Margins of Excess). Deze foto roept bij mij een heleboel referenties en associaties op. Het doet me qua cadrage denken aan De Legende van het Ware Kruis van Piero della Francesca dat ik zag in Arezzo, maar ook aan De Straat van Balthus. Ondanks het feit dat Pinckers hier een erg beladen thema brengt als religie, blijft het beeld multi-interpretabel en open voor de kijker. Het spel met licht en donker komt op mij angstaanjagend over, en toont de tweedeling tussen mensen die blind knielen voor de macht en hierin comfort vinden, en zij die dit veeleer als bedreigend ervaren.”

Efemeer beeld dat in zekere zin ontsnapt aan de realiteit

Het tweede beeld dat me aansprak is Spiral van Denitsa Todorova. Met heel eenvoudige materialen als potlood op papier weet zij een efemeer beeld te creëren dat in zekere zin ontsnapt aan de realiteit. Ik hou van werk dat de eigen maat en schaal overstijgt, dat niet letterlijk maar qua kijkervaring voorbij de randen gaat. Het is het symbolisch grijpen naar iets in een andere dimensie dan het dagdagelijkse, het niet-meetbare pogen uit te drukken. De functie van kunst: de droom op zijn minst proberen aan te wakkeren. We treden via dit werk binnen in een ander universum, met een weidsheid aan mogelijkheden.

Ook het spel met licht en donker dat ze hier speelt, het weghalen om te reveleren, vind ik bijzonder interessant. Het is een omweg die tot inzicht en verlichting leidt, iets wat ik al snel ook ervoer toen ik als kleine jongen experimenteerde op de tekenschool. Ensor is overigens ook een kunstenaar die in zijn tekeningen vaak koos voor die niet-klassieke weg van zaken zichtbaar maken, werken in het negatief. Boeiend in dit werk van Denitsa Todorova vind ik tot slot het vermoeden van het gestuele dat zich aandient – ik ken het formaat niet maar op het gevoel vermoed ik dat het eerder grote werken zijn.

Coördinatie en harmonie van handelingen

Het laatste werk waar Stef voor koos is van Leo Gabin, een kunstenaarscollectief bestaande uit Lieven Deconinck, Gaëtan Begerem, and Robin De Vooght. Stef: “Ik koester een voorliefde voor maquettes, en dus ook voor dit werkje, Real Estate (Foreclosure #3) van Leo Gabin. Het refereert aan de bankencrisis in 2007/2008 en het feit dat sommigen verplicht uit hun huis werden gezet en hun woningen te koop aangeboden werden. Het is dus een historiestuk, verbonden met dit specifieke stukje geschiedenis. Ik ben een literatuurliefhebber en zie vaak connecties bij beeldend werk met boeken die ik op dat moment tot me neem, zoals hier met Er is iets met de Lehmans van Stefano Massini, een waarheidsgetrouwe kroniek over een Joodse bankiersfamilie, een indrukwekkend epos over kapitalisme en economisch liberalisme. Zowel vormelijk als inhoudelijk doet dit werk me hieraan denken, maar dat is uiteraard een persoonlijke interpretatie. 

Technisch lijkt dit werkje niet onoverkomelijk, maar toch vermoed ik er een vaardige en erg bewuste artistieke hand in, wat ik ook meende te ontwaren in ander werk op hun website. Een aantal plankjes op elkaar leggen, een huisje bouwen van karton: het lijkt makkelijker dan het is, toch als je het tot een esthetisch interessant niveau wil optillen. Wat maakt dat je ziet of iemand ooit een paard bereden heeft, of een discuswerper eerder een discus opnam? Dat zit in hele kleine details, in de coördinatie en harmonie van handelingen – iets onbenoembaars dat zich hier in dit werkje ook onmiskenbaar openbaart.